تحلیل و کشف چالش های پیاده سازی ابزارهای یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی از دیدگاه معلمان برای دانش آموزان با نیازهای ویژه: مطالعه‌ای پدیدارشناختی
کد مقاله : 1082-2TSSNCONF
نویسندگان
علی آقازیارتی *، حسن رحیمی
استادیار، گروه روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف تحلیل و کشف چالش های پیاده سازی ابزارهای یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه انجام شد، این پژوهش از نوع طرح تحقیق کیفی با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام شده است و برای جمع آوری داده ها از 14 معلم مدارس استثنایی شهر تهران در سال 1403 که دارای تجربه در استفاده از ابزارهای یادگیری مبتنی بر فناورهای نوین بودند، انجام گرفت، شرکت کنندگان از طریق نمونه گیری هدفمند برای اطمینان از طیف متنوعی از دیدگاه ها انتخاب شدند. مصاحبه ها رونویسی شده و تحت تجزیه و تحلیل موضوعی قرار گرفتند تا موضوعات و الگوهای کلیدی در داده ها شناسایی شوند. سه موضوع اصلی از تجزیه و تحلیل پدیدار شد: تجربیات معلمان، تأثیر بر دانش آموزان نیازهای ویژه و چالش های پیاده سازی فناوری های نوین در مدارس با نیازهای ویژه . نتایج این پژوهش نشان داد که ابزارهای یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی در آموزش ویژه مزایای قابل توجهی را برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌دهد، از جمله افزایش مشارکت، بهبود نتایج یادگیری و تعاملات اجتماعی بهتر. با این حال، اجرای موفقیت آمیز مستلزم پرداختن به مسائل فنی، ارائه آموزش جامع، تضمین حمایت اداری و پرورش فرهنگ بازخورد و تأمل است. پژوهش های آینده باید بر تأثیرات بلندمدت، اثربخشی نسبی ابزارهای هوش مصنوعی مختلف و توسعه برنامه‌های آموزشی مؤثر متمرکز باشد و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور باید این حوزه ها را اولویت بندی کنند .
کلیدواژه ها
ابزارهای یادگیری مبتنی بر هوش مصنوعی، دانش آموزان با نیازهای ویژه، تجربیات معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی