تأثیر مداخله مبتنی بر بازی درمانی بر خودکارآمدی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری
کد مقاله : 1149-2TSSNCONF
نویسندگان
پروانه حیدری1، آیدا احمدی2، سالار عبدالملکی *3، علی عبدی4
1کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان قروه
2کارشناسی زمین شناسی دانشگاه پیام نور همدان – واحد بهار، فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان قروه
3مدیر مرکز سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی تربیتی قروه
4کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مسعودی همدان، فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش شهرستان قروه
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مداخله مبتنی بر بازی درمانی بر خودکارآمدی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری بود. خودکارآمدی،کنش های آدمی را به وسیله فرآیندهای شناختی، عاطفی و انگیزشی تنظیم می کند. این باورها بر اینکه افراد چگونه فکر می کنند، چگونگی رویارویی با مشکلات و پشتکارشان، کیفیت سلامت هیجانی، و اینکه آسیب پذیری شان در مقابل افسردگی وتنیدگی چگونه است و چطور در یک موقعیت حساس، بهترین تصمیم را اتخاذ می کنند، اثر می گذارد. طرح پژوهش حاضر در قالب یک طرح مطالعه تک موردی A-B انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان دارای اختلال یادگیری شهر قروه بود و برای جمع آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه استاندارد سنجش خودکارآمدی Morris (2002) (SEQ-C ) مورد استفاده قرار گرفت. با مراجعه به مراکز اختلالات یادگیری با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 4 دانش آموز دارای اختلال یادگیری که در مقیاس خودکارآمدی موریس نمره بین 23 تا 38 بدست آورده بودند به مطالعه دعوت شدند. مداخله به مدت 12 جلسه 2 بار در هفته برای هر فرد به صورت جداگانه انجام گرفت. 3 بار اندازه گیری در خط پایه ، 3 بار اندازه گیری در طول مداخله در جلسه های چهارم، هشتم و دوازدهم و 2 بار اندازه گیری در مرحله پیگیری انجام شد. نتایج تحلیل دیداری و کمی داده ها نشان داد که در مجموع مداخله تاثیر مثبتی بر خودکار آمدی هر 4 دانش آموز داشت. نتایج پژوهش در مجموع نشان داد که بازی درمانی می تواند خودکارآمدی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری را افزایش دهد.
کلیدواژه ها
بازی درمانی، خودکارآمدی، اختلال یادگیری ، دانش آموزان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی