چالش‌ها و تجارب زیسته معلمان در آموزش و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه
کد مقاله : 1238-2TSSNCONF
نویسندگان
حلیمه حسنی *
آموزش وپرورش
چکیده مقاله
پژوهش حاضر به بررسی چالش‌ها و شیوه‌های نوآورانه در فرایند آموزش و توانبخشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عمومی پرداخته است هدف اصلی این تحقیق شناسایی مشکلات و موانع پیش روی معلمان در تدریس به این دانش آموزان و همچنین بررسی شیوه‌های نوآورانه‌ای است که معلمان برای بهبود کیفیت آموزش و توانبخشی به کار می‌برند این پژوهش با استفاده از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی انجام شده و داده‌ها از طریق مصاحبه‌های عمیق با معلمان جمع آوری گردید. یافته‌ها نشان می‌دهد که معلمان با چالش‌هایی چون تنوع نیازهای آموزشی دانش آموزان محدودیت منابع و امکانات آموزشی و کمبود آموزش‌های تخصصی مواجه هستند در عین حال معلمان از شیوه‌های نوآورانه مانند تدریس چند حسی استفاده از فناوری‌های آموزشی و حمایت های روانی واجتماعی برای غلبه براین چالش ها وارتقای کیفیت تدریس استفاده می کنند. نتایج این تحقیق به تاثیر مثبت این روش ها برافزایش انگیزه ،بهبودیادگیری وکاهش اضطراب دانش آموزانبانیازهای ویژه اشا ره دارد. در نهایت پیشنهاداتی برای بهبود شرایط تدریس و توانبخشی در مدارس ارائه شده است. از جمله برگزاری دوره‌های تخصصی برای معلمان تخصیص منابع بیشتر به مدارس و تقویت مشارکت والدین در فرایند آموزشی این پژوهش بر لزوم توسعه شیوه‌های نوآورانه و ارائه حمایت‌های بیشتر به معلمان و دانش آموزان با نیازهای ویژه تاکید دارد.
کلیدواژه ها
آموزش، توانبخشی، دانش آموزان با نیازهای ویژه شیوه‌های نوآورانه، چالش‌ها، معلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر